internetboekhandel.nl
buttons Home pagina Kassa pagina, Winkelwagentje Contact info Email ons
leeg Home pagina Kassa pagina, Winkelwagentje Contact info Email ons Home pagina oorlog
Home pagina Home pagina Kassa pagina, Winkelwagentje Contact info Email ons

 
Nederlands Buitenlands  |   Alles  Titel  Auteur  ISBN                 

Geschiedenis
Regionale en stadsgeschiedenis
Bij u in huis op: donderdag
Bestel vóór: 23:15


Aad Koster

`n goeie bakker!

€ 29.95


Gerard Schoep vestigt in 1868 zijn bakkerij aan de `s-Gravenweg in Rotterdam Kralingen. De gebroeders Piet en Jan van der Meer openen jaren later, aanvankelijk los van elkaar, een bakkerij aan de Oudaenstraat en aan de Crooswijkseweg. In 1908 besluiten zij om samen te gaan werken onder de naam Gebr. Van der Meer. Op 1 december 1917 richten de broers een naamloze vennootschap op waar Gerard Schoep zich later bij aansluit. Van der Meer & Schoep is geboren.De jaren die volgen worden gekenmerkt door groei. Er worden fusies aangegaan met andere bakkers en het aantal bakkerijen, winkels en broodwijken neemt gestaag toe. De crisis in de jaren dertig, gevolgd door de Tweede Wereldoorlog, zorgen voor stagnatie. Bij het bombardement op Rotterdam worden twee bakkerijen en negen winkels verwoest. Onder het motto `we treuren niet meer, wij bouwen alweer` begint het bedrijf binnen een maand na de verwoesting met de wederopbouw. Tijdens de bezetting stijgt het aantal winkels al uit boven het aantal dat het bedrijf voor de oorlog bezat. Na de bevrijding begint de grote opmars. Door de verder gaande mechanisatie en automatisering is Van der Meer & Schoep in staat om eind jaren vijftig een nieuwe moderne bakkerij te bouwen in de Spaanse Polder. De kleine bakkerijen worden gesloten. In de loop van de jaren zestig ontstaan grote supermarkten. Door gewijzigde wetgeving verdwijnt het exclusieve recht voor de bakker om brood te verkopen. Klanten voelen zich niet langer verbonden met een bepaalde bakker. De verkoop aan huis wordt te duur en verdwijnt langzaam maar zeker uit het straatbeeld. Er ontstaan merknamen om brood te verkopen langs andere kanalen dan de eigen broodwinkels. Van der Meer & Schoep brengt King Corn op de markt. Televisiereclame maakt het mogelijk om het merkbrood onder de aandacht te brengen van een veel grotere klantenkring buiten het eigen verzorgingsgebied. Aan bakkers in het land wordt de mogelijkheid geboden om ook King Corn te gaan bakken. Dit leidt tot een intensievere samenwerking. De King Corn bakkerijen gaan deel uitmaken van de Meelfabriek der Nederlandse Bakkerij en worden centraal aangestuurd. Uit efficiency overwegingen wordt gekozen voor een uniform winkelbeeld in het hele land. Dat is het moment dat de naam Van der Meer & Schoep van de winkelpui verdwijnt en dat het bedrijf uitsluitend doorgaat als productiebedrijf.


Extra informatie: 
Hardback
68 pagina's
Met illustraties
December 2017
1303 gram
268 x 216 x 32 mm
Trichis Publishing B.V.


Bij u in huis op: donderdag
Bestel vóór: 23:15